čtvrtek 13. listopadu 2014

Den mimo KL: FRIM a Batu Caves

Na dnesek jsem mela naplanovanou navstevu rezervace na vyzkum lesa FRIM, ktera se nachazi severne od mesta. Prakticky jeste v zone Kuala Lumpur, kam jezdi mistni doprava. Po sedme rano jsem se dopravila nejdrive na KL Sentral a tam jsem presedla na linku KMT. Koupila jsem si listek na stanici Kepong Sentral a odtamtud jsem mela jet taxikem.
Cesta do Kepong trvala jen dvacet minut a stala me 1.40 RM. Podle Lonely Planet me melo taxi prijit zhruba na 5 ringitu. Ridic si ale rekl o 10. Kyvla jsem na to. Stejne to neni horentni suma, jen 2.5 eura. Dovezl me pred branu a ubezpecil, ze neni tezke sehnat taxi na spatek.
Preventivne jsem se nastrikala repelentem a sla zaplatit vstupne do parku. 5 + 5 (fotak) RM. Jednim z duvodu, proc jsem si vybrala zrovna FRIM, byla moznost canopy. Takze jsem se vydala po silnici hledat, kde to asi bude. Nejdrive jsem zabocila na silnici doleva a dosla kamsi, kde to moc nevypadalo, ze by tam mohlo byt informacni centrum. tak jsem se vratila a zabocila doprava. Tam taky ne. Trochu me to zklamalo, protoze to vubec nevypadalo na panensky les. Vsude asfaltka. Uz jsem to chtela otocit a jako posledni moznost vyzkousela jit po silnici rovne kolem skoly. Dosla jsem k jakesi botanicke zahrade, kde mi rekli, ze mam pokracovat po silnici, ze dojdu k informacnimu centru. A taky ze jo. Najednou jsem se octla v jakemsi arealu s budovami, galeriemi...nasla informace, zaplatila 10 RM vstupenku na canopy a dostala mapku s instrukcemi, jak se ke canopy dostat. Cekala me docela namahava cesta plna stoupani lesem. Bylo horko, vysoka vlhkost a brzy jsem byla durch propocena.
Voda bylo to nejdulezitejsi, co jsem si s sebou vzala. Po zhruba 1.5 km jsem dosla ke canopy. Tohle canopy je 200 m dlouha lavka vedouci mezi stromy.Docela zabava pro nekoho, kdo nemusi zrovna vysky, ale byla tam sit a musela jsem verit, ze se zadne lano neurve.
Pak jsem se vydala stezkou zpet. Jenze jsem jaksi preledla pesinku a sla jinou cestou, tak jsem se docela prosla. nastesti vsechny cesty se nekde sbihaji. Po jedenacte jsem byla opet u informacniho centra. Jelikoz mi navsteva FRIM nezabrala zase tolik casu a odhadovala jsem, ze jsem i blizko jeskyni Batu, ktere jsem mela na programu na sobotu, a jejich navsteva by take nemela zabrat moc casu, rozhodla jsem se vydat tam. A napadlo me, ze se zeptam taxikare, za kolik me tam odveze. Predtim jsem ale zamirila neco pojist. Nekolik venkovnich restauraci je primo pred vjezdem do parku FRIM. Sedla jsem do jedne a rozhodla se vyzkouset Bakso. Cena jen 3.50 RM. Dulezite bylo, ze to nebylo pikantni. Dostala jsem polevku s nudlemi a zelim. Byla chutna. K tomu jsem si porucila caj s citronem. Dostala jsem jej s ledem. Opravdu osvezujici.
Najit taxi nebylo obtizne. Jeden zrovna projizdel a zatroubil na me. Ridice jsem se zeptala na cenu odvozu k Batu Caves. Pry odhadem 20 RM. Zalezi na taximetru. Tento taxik  byl novy a taximetr pouzival. S touto cenou jsem tak nejak pocitala. 5 euro jsem povazovala za dobrou cenu. Tak jsem se nechala odvezt k jeskynim, ktere patri k nejoblibenejsi turisticke zajimavosti v okoli KL. Taximetr ukazal 17 RM.
Bylo zrovna poledne, kdyz jsem se na misto dostala. Mela jsem tedy dostatek casu na prohlidku. Odpoledne jsem se mela jeste stavit v galerii Jadi Batek pro to moje tricko.
U jeskyni nastesti nebylo moc lidi. Batu Caves jsou poutnim mistem hinduistu. V jejich blizkosti stoji nekolik stanku se suvenyry, kvetinovymi venci a i prodejci kokosovych orechu na uhaseni zizne.
Vydala jsem se vystoupat tech 272 schodu, ktere vedou nahoru do jeskyni. Jelikoz je treba mit zahalena kolena, aby se mohlo vstoupit do jeskyni, pripnula jsem si nohavice (dnes jsem si vzala trekove kalhoty s odepinacimi nohavicemi a vyplatilo se) a sla nahoru. Po schodech se prohanely sem a tam nenechave opice, ktere se snazily ukoristit vse, co je zaujalo. Kradly kvetinove vence a jedly je, kradly sacky s napoji...bylo treba se mit na pozoru.
Hlavni jeskyne je prostona a plna neporadku. Nachazi se tam jeden modlitebni chram, od ktereho vedou schody do dalsi jeskyne s chramem. Moc me to nezaujalo. Hlavne kvuli spine.
Kousek od techto jeskyni se nachazi Dark Cave, kam je vstup jen s pruvodcem. Vybira se vstupne 35 RM a prohlidka trva 45 minut. Behem ni nas pruvodkyne seznamila s endemickymi druhy zivocichu a ukazala nekolik zajimavych krapnikovych soustav. Hlavnim obyvatelem jeskyne jsou netopyri. Kvuli jejich trusu jsme meli na hlavach helmy. Prohlidka nebyla nezajimava.
Kdyz jsem vysla na povrch, byly videt nad mestem (ktere je odtud pekne videt) destove mraky.
Sestoupila jsem dolu, koupila si pohled a jeden kokosovy orech (miluji kokosovou vodu) za 4 RM a vydala se na vlak, ktery ma stanici primo u jeskyni. Jizdenka nazpet 2 RM. Jeden z vagonu byl navic vyhrazen jen zenam a muzi byli vykazani do seusednich vagonu. Cesta zpet trvala zhruba 30 minut. Pak jsem presedla do monorailu a zamirila do galerie pro tricko s mym batikem. A pak na hostal si dat sprchu. Pekne jsem zapachala po tom celodennim poceni se. A pokud nezacne znovu prset, chtela bych zajet k vezim Petronas nafotit nejake nocni fotky.
















Žádné komentáře:

Okomentovat